Style Switcher

Layout options
  • Boxed Layout
  • Full Width Layout
Primary Color

 

بسیاری از مدیران از روبرو شدن با اداره امور مالیاتی احساس خوبی ندارند . دوستی می‌گفت : " وقتی از کنار حوزه مالیاتی‌مان رد می‌شوم ، تیک عصبی می‌گیرم"

در این نوشته نمی‌خواهیم به ریشه‌های شکل گرفتن این نوع احساس‌ها بپردازیم  . حتی در مورد بد و خوب مالیات و اینکه مالیات دریافتی کجا مصرف می‌شود ، یا کجاها مصرف شود بهتر است ، صحبت نمی‌کنیم  . اگر خواننده وبلاگ ما باشید احتمالا می‌دانید در مطلب دست نوازش سازمان امور مالیاتی! از تعجب‌مان در مورد واژه " مالیات عادلانه" گفته بودیم .

با وجود این واژه‌ها در ادبیات مالیاتی ، اگر احیانا (!) مالیات ، ناعادلانه بریده ‌شود و داد مدیران و اشک حسابدارها را در‌آورد ، چه راهکارهای عملی‌ای برای نزدیکتر شدن به مالیات عادلانه وجود دارد ؟

پاسخ قانونی به این سوال ‌، ماده 251 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم است (حتی با وجود قطعی شدن مالیات)

 

هرچند می‌توانید ماده 251 مکرر و همه بخشنامه‌ها و آئین نامه‌های مربوطه را در وبسایت اداره امور مالیاتی ببینید ، اما اجازه دهید متن اصلی را یکبار با هم مرور کنیم :

ماده 251 مکرر ـ در مورد مالیات‌های قطعی موضوع این قانون ‌و مالیات‌های غیر مستقیم که در مرجع دیگری قابل طرح نباشد و به‌ ادعای غیرعادلانه بودن مالیات مستندا به مدارک و دلایل کافی ازطرف مودی شکایت و تقاضای تجدید رسیدگی شود وزیر اموراقتصادی و دارایی می‌تواند پروندة امر را به هیأتی مرکب از سه نفر به انتخاب خود جهت رسیدگی ارجاع نماید.

 

در سالهای گذشته ، هیات 251 مکرر فقط در تهران (پایتخت) مستقر بود و اتفاقی که در عمل می‌افتاد این بود :

به دلیل تعدد مراجعات ، به اعتراض‌های رقم پایین توجهی نمی‌شد و این هیات محل رفع اختلافات اداره امور مالیاتی با دانه درشت‌ها بود . معمولا هم برای اینکه وقت عزیز هیات مذکور صرف کارهای مهم‌تری شود ، اعتراض‌های عدد پایین ، با ذکر جمله "غیر قابل طرح" عملا از سر باز می‌شد . اما طی چند ماه اخیر تصمیم جالبی از طرف وزیر اقتصاد و دارایی گرفته شد و باعث شد این ماده قانونیِ لوکس ، قابلیت استفاده و دامنه اجرایی گسترده‌تری پیدا کند .

این طور به نظر می‌رسد که با تفویض اختیار تشکیل جلسات این هیات ، به مراکز استانها از طرف وزیر ، می‌توانیم به توجه بیشتر به عدالت مالیاتی امیدوارتر شویم .

 

همه اینها درست . اما استفاده از این ظرفیت قانونی در عمل چه مراحلی دارد ؟

ویژگیهای مهمی وجود دارد که باید برای طرح کردن پرونده در هیات 251 مکرر به آنها توجه کنیم :

ـ تاریخ قطعی شدن مالیات برای ارجاع به هیات مذکور مهم نیست . هر کسی ،  در هر زمانی می تواند به این هیات مراجعه و در آن شرکت کند (البته به شرطی که موضوع در هیات دیگری مثلا "شورای عالی مالیاتی" قابل طرح نباشد  )

ـ نیازی به حضور فیزیکی فرد نیست ، یک لایحه قوی و  مدارک مربوطه کفایت می‌کند .

ـ راهنمای سایت و مراحل ثبت نام و مدارک مورد نیاز را از سایت dad.mefa.gov.ir  بخوانید و مراحل را طی کنید.

 

و یک پیشنهاد دوستانه : " اگر مبلغ مالیات‌تان عددی است که می‌توانید از آن صرف نظر کنید و بعنوان بخشی از هزینه‌هایتان بپذیرید ، عدد را در هزینه هایتان ثبت بزنید ، و  قید مصرف کردن فکر و انرژی‌ در این مسیر را بزنید "  سعی نکنید در دام تحقق مطلق عدالت مالیاتی بیافتید .

 

 

آخرین نظرات

  • جدول استهلاک را به فال نیک بگیرید !

    س . فرهادیان 24.08.1396 06:45
    با سلام بله همه شرکتها ( سال شروع فعالیت آنها هیچ تاثیری بر اجرا ندارد ) وفق ماده 21 ضوابط اجرایی ...