Style Switcher

Layout options
  • Boxed Layout
  • Full Width Layout
Primary Color


یک حسابداری خوب قادر به ارائه اطلاعات متعدد و مفیدی برای تصمیم‌گیری است. در دانشگاه، شروع فعالیت حسابداری با ثبت زیر آغاز می‌شود:

وجه نقد               بدهکار
      سرمایه                             بستانکار
این یک شروع ایده‌آل برای استارت کار حسابداری است. اما آیا همیشه همینطور است؟

بعضی مواقع از گروه ما خواسته می‌شود حسابداری فعالیت اقتصادی‌ای  را آغاز کنیم که ماه‌ها و یا شاید سال‌ها از شروع به کار آن می‌گذرد. طبیعتا اینجور مواقع فعالیت حسابداری با این ثبت شروع نمی‌شود.

برای ثبت اولیه شروع فرایند حسابداری به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟ فکر می‌کنم موافقید چیزی که در عمل به آن نیاز داریم یک ثبت ترکیبی با شرایط زیر است:


اطلاعات مورد نیاز
  1 ـ تاریخ
  2 ـ نام حساب‌های درگیر
  3 ـ مبلغ

بنابراین کاری که باید انجام بدهیم تصمیم‌گیری درباره این سه موضوع است و اگر در انتها ثبت ما تراز شود، مساله شروع فعالیت حسابداری عملا حل شده است.

تاریخ:
به دلخواه صاحب کار یک تاریخ توافقی را انتخاب می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم زمانی انتخاب شود که مجموعه اقتصادی کمترین حجم کاری را داشته باشد.

حداقل حساب‌های درگیر شامل لیست زیر است:
حساب‌های دریافتنی  به ریز اشخاص
حسابهای پرداختنی به ریز اشخاص
حساب‌های بانکی
صندوق
تنخواه
دارایی‌های ثابت 
موجودی کالا


مهم است چیزی را از قلم نیاندازید.
پیشنهادی برای اینکه چیزی از قلم نیافتد:  یک صورت مالی از سایت codal  با موضوع فعالیت مشابه دانلود کنید و تمام سر فصل‌ها  را  از آن صورتها استخراج کنید.

آیا کارمان تمام شده؟
نه! هنوز مهم‌ترین قسمت کار مانده است، مبلغ:
 برای بدست آوردن مبلغ می‌توانیم از ارزش منصفانه  یا بهای تمام شده ارزش دارایی ـ بدهی در تاریخی که توافق کرده‌ایم استفاده کنیم. توجه کنید که مبلغ دارایی‌ها و بدهی‌ها دقیقا باید در یک تاریخ مشخص درست مثل یک عکس لحظه‌ای (البته نه از آن عکس‌هایی که با کلی روتوش و آرایش در اینستاگرام می‌بینم)  گرفته شوند. برای مثال  نمی‌توانیم از مبلغ  ارزش موجودی‌های کالا  در 2 تیر و از مانده حسابهای پرداختنی در 3 تیر ماه استفاده کنیم.
رعایت این اصل خیلی مهم است و دقیقا مفهوم ترازنامه هم، همین است.

آیا سندتان بالانس شد؟
اگر بگویید بله ما تعجب خواهیم کرد ( تقریبا شاخ در می‌آوریم ). سند شما به احتمال بسیار زیاد بالانس نیست. می‌توانیم بگوییم تقریبا محال است این سند تراز شود.

خوب حالا مشکل کجاست؟
نگران نباشید مشکل خاصی وجود ندارد. شما باید تفاوت دو طرف سند  را در حساب سود (زیان) انباشته واحد اقتصادی لحاظ کنید. با این روش یک ترازنامه کامل ساخته‌اید که مبنای مناسبی برای شروع فعالیت واحد حسابداری‌تان است.


چند مورد که توصیه می‌کنیم در اجرای این روش حتما آنها را کنترل کنید:
   ـ به انبارگردانی و شمارش ریالی و قیمت‌گذاری موجودی کالا توجه ویژه داشته باشید.
   ـ دقت کنید صاحب کار مبلغ دارایی‌ها را بیش از واقع و بدهی‌ها را کمتر از واقع اعلام نکند.
   ـ به مبلغ ذخیره مالیات، تسهیلات، رهن و مانده هزینه‌های تحقق یافته و پرداخت نشده توجه کنید.

 
این روش برای چه کسب و کارهایی مفید نیست:
   ـ شرکتهایی که در سالهای قبل اظهارنامه مالیاتی سفید یا اشتباه داده‌اند.

 
این روش برای چه کسانی مفید است:
   ـ حسابدارانی که می‌خواهند حسابداری یک واحد اقتصادی را استارت بزنند.
   ـ افرادی که فاقد سیستم حسابداری هستند اما می‌خواهند اطلاعات اولیه مفیدی در مورد وضعیت کسب و کارشان بدست بیاورند.


امیدواریم در تهیه یک عکس واضح و شفاف از وضعیت مالی کسب و کاری که در آن فعالیت می‌کنید موفق باشید.
اگر دوست داشتید می‌توانید نتایجی که از اجرای این روش بدست آوردید را در قسمت دیدگاه‌ها بنویسید.

نوشتن دیدگاه

آخرین نظرات

  • 12 نکته کلیدی در زمان ارسال لیست بیمه

    Guest 22.08.1397 09:17
    ممنونم
     
  • آیا لازم است شرکتمان را به تیغ جراحی حسابرسان بسپاریم ؟

    Niki 15.08.1397 14:13
    Thanks for finally writing about >آیا لازم است شرکتمان را به تیغ جراحی حسابرسان بسپاریم ؟
     
  • 12 نکته کلیدی در زمان ارسال لیست بیمه

    Guest 13.07.1397 20:48
    عالی بود
     
  • 15+2 نکته ای که بهتر است موقع ارسال لیست مالیات حقوق به آنها توجه کنید

    مریم 30.02.1397 13:21
    با سلام اگر در قسمت خلاصه لیست فقط مبلغ مالیات را وارد کنیم و قسمت جمع حقوق و مزایای نقدی/ غیر نقدی و ...
     
  • جدول استهلاک را به فال نیک بگیرید !

    س . فرهادیان 24.08.1396 10:15
    با سلام بله همه شرکتها ( سال شروع فعالیت آنها هیچ تاثیری بر اجرا ندارد ) وفق ماده 21 ضوابط اجرایی ...